Summerschool: Data Assimilatie

De summerschool Data Assimilation and its applications in Oceanography, Hydrology, Risk & Safety and Reservoir Engineering wordt elke twee jaren georganiseerd door Remus Hanea. In Sibiu (Roemeniƫ) is de nieuwe editie op 17 juli 2017 van start gegaan. Deze duurt tot 28 juli. VORtech speelt een rol bij het verzorgen van de summerschool.

De eerste twee dagen zijn de studenten getrakteerd op veel theorie over het (Ensemble) Kalman Filter. De colleges zijn verzorgd door Arnold Heemink en Pavel Sakov. In de middagen vinden de practica plaats. De studenten zijn aan de slag gegaan om met behulp van OpenDA hun eigen data-assimilatie experimenten te draaien en de resultaten te bestuderen. Hiervoor is de OpenDA-cursus, gegeven door Martin Verlaan en Nils van Velzen, flink aangepast en uitgebreid ten opzichte van de vorige jaren. Op maandag hebben ze kennis gemaakt met een double pendulum model, zoals bekend van de film Iron Man 2. Voor in het lokaal stond een echte pendulum die zijn chaotische slinger beweging maakt, terwijl de studenten probeerden het model de observaties te laten volgen via een zogenaamde Ensemble Kalman filter. Dinsdag zijn de studenten getrakteerd op wederom een nieuwe opgave met OpenDA. In deze opgave hebben ze door het draaien en vergelijken van verschillende experimenten kunnen ervaren hoe waardevol lokalisatie is als uitbreiding op het Ensemble Kalman filter. Maar alles heeft zijn prijs: door lokalisatie te gebruiken kan men met veel minder rekentijd hele mooie resultaten krijgen, maar sommige balansen in het model worden dan meer perfect gerespecteerd.

Op woensdag werden de theoretische achtergronden van particle filters en 3D-VAR en 4D-VAR behandeld door Andreas Stordal en Joanna Pelc. Vervolgens koppelden de studenten een extern model aan OpenDA en voerden hiermee experimenten uit. Ze leerden dat ze geen wonderen hoeven te verwachten: als informatie niet in de observatie zit, dan zit het er ook echt niet in. De studenten leerden ook dat het observatienetwerk afgesteld moet worden op de probleemstelling. Hierna volgen de studenten nog anderhalve week interessante colleges volgden over verschillende andere data-assimilatie onderwerpen.

Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someonePrint this page